Skip to content
  • Home
  • Teams
    • All lawyers
    • Employment law
    • Company and association law
    • Economic and commercial law
    • Banking and financial law
    • Real estate law
    • Public and administrative law
    • Liability and insurance law
    • Health law, financial criminal law, disciplinary law
    • Support
  • Sectors
    • Art, culture, heritage
    • Non-profit organisations
    • Sports associations and federations
    • Aviation
    • Banking-insurance-finance
    • Biotech
    • Consultancy
    • Water
    • Energy 
    • Education
    • Environment
    • Expats
    • Civil service
    • Hospitality industry 
    • Intermunicipal companies
    • Luxury goods
    • Media & Audiovisual
    • Public interest bodies
    • Public-private partnership (PPP)
    • Local authorities
    • Regulated professions and professional bodies
    • Public companies
    • Healthcare 
    • FPS
    • Start-ups and Scale-ups
    • Town planning
  • News
  • Events
  • Recruitment
  • Contact
Menu
  • Home
  • Teams
    • All lawyers
    • Employment law
    • Company and association law
    • Economic and commercial law
    • Banking and financial law
    • Real estate law
    • Public and administrative law
    • Liability and insurance law
    • Health law, financial criminal law, disciplinary law
    • Support
  • Sectors
    • Art, culture, heritage
    • Non-profit organisations
    • Sports associations and federations
    • Aviation
    • Banking-insurance-finance
    • Biotech
    • Consultancy
    • Water
    • Energy 
    • Education
    • Environment
    • Expats
    • Civil service
    • Hospitality industry 
    • Intermunicipal companies
    • Luxury goods
    • Media & Audiovisual
    • Public interest bodies
    • Public-private partnership (PPP)
    • Local authorities
    • Regulated professions and professional bodies
    • Public companies
    • Healthcare 
    • FPS
    • Start-ups and Scale-ups
    • Town planning
  • News
  • Events
  • Recruitment
  • Contact
  • en_GBEN
    • fr_FRFR
    • nl_NLNL
  • en_GBEN
    • fr_FRFR
    • nl_NLNL
  • Home
  • Teams
    • All lawyers
    • Employment law
    • Company and association law
    • Economic and commercial law
    • Banking and financial law
    • Real estate law
    • Public and administrative law
    • Liability and insurance law
    • Health law, financial criminal law, disciplinary law
    • Support
  • Sectors
  • News
  • Events
  • Recruitment
  • Contact
  • en_GBEN
    • fr_FRFR
    • nl_NLNL
Menu
  • Home
  • Teams
    • All lawyers
    • Employment law
    • Company and association law
    • Economic and commercial law
    • Banking and financial law
    • Real estate law
    • Public and administrative law
    • Liability and insurance law
    • Health law, financial criminal law, disciplinary law
    • Support
  • Sectors
  • News
  • Events
  • Recruitment
  • Contact
  • en_GBEN
    • fr_FRFR
    • nl_NLNL

Publication des règlements-taxe communaux, la mise au point de la Cour Constitutionnelle

Insights
26 JANUARY 2023

Public and administrative law

Local authorities

L’arrêté était attendu par les praticiens, les communes et les contribuables. Il était question de la constitutionnalité du mécanisme mis en œuvre par la Nouvelle loi communale (NLC) et le CDLD quant à la publication du règlement-taxe.  Il a été prononcé le 15 décembre 2022 (n°16/2022).

L’opposabilité aux tiers d’un règlement-taxe est assurée en Régions bruxelloise et wallonne respectivement par les articles 112 à 114 NLC et L1133-1 et 2 du CDLD.  Le règlement-taxe doit être publié et cette publication doit être constatée dans un registre spécialement tenu à cet effet dans les formes prévues par un arrêté du Gouvernement.

Les formes de l’annotation dans le registre sont définies dans un Arrêté royal du 14 octobre 1991 lequel impose que l’annotation soit effectuée le lendemain de la publication, dans l’ordre des publications, datées et signées par le Bourgmestre et le/la secrétaire communal(e).

La Cour Constitutionnelle rappelle la position de la Cour de Cassation qui considère que le seul mode de preuve admissible de la publication d’une ordonnance ou d’un règlement communal est l’annotation dans le registre spécial. Il est aussi rappelé que l’annotation dans le registre a trait au régime probatoire de la publication et non à la nullité du règlement. Les dispositions légales, selon la Cour Constitutionnelle, sont susceptibles d’être interprétées comme comprenant une condition de forme à peine d’inopposabilité du règlement.

Quant à l’annotation dans le registre comme seule preuve admissible de l’opposabilité d’un règlement, la Cour rappelle qu’il s’agit de la protection de l’administré de sorte que le législateur a pu concevoir un régime probatoire unique et exclusif.

La Cour ajoute que le législateur fédéral ou wallon a prévu le mode de publication et a défini le mode de preuve consistant en l’annotation dans un registre. Cette exclusivité probatoire entrainant l’inopposabilité et non la nullité du règlement pouvait faire l’objet d’une délégation à l’exécutif pour ce qui est de la forme de l’annotation. L’habilitation légale est ainsi constitutionnelle.

La Cour décide également que l’effet du défaut d’annotation touche à l’opposabilité du règlement de sorte que la forme de celle-ci ne fait pas partie des éléments essentiels de l’impôt de sorte qu’il n’y pas de violation du principe de légalité.

La Cour considère que l’existence d’un régime unique de preuve de la publication est admissible au même titre que pour des normes nécessitant une publication dans un journal officiel. Elle considère également qu’il n’existe aucune discrimination entre le régime d’opposabilité des règlements communaux et des règlements provinciaux, lesquels doivent être publiés au Bulletin provincial.

L’enseignement de l’arrêt est donc clair. Le législateur pouvait retenir un seul mode de publicité des règlements-taxe, choisir le mécanisme d’une annotation dans un registre et habiliter l’exécutif à déterminer le mode d’annotation. Ce mode de publicité n’a de conséquence que sur l’opposabilité du règlement-taxe et n’est pas contraire à la Constitution.

Pour plus d’informations, vous pouvez contacter Jean LAURENT (jean.laurent@cew-law.be), avocat, CEW & Partners.

Written by

Jean Laurent

Partner
Linkedin-in
jean.laurent@cew-law.be
+32 (0)2 542 02 49
Public and administrative law

You will also like

News
28 NOVEMBER 2023

CJUE : Signes religieux distinctifs – La neutralité peut être imposée aux agents publics

Le Tribunal du travail de Liège, saisi d’une action en cessation de discrimination, a, par ordonnance du 24 février 2022, po...
READ MORE
News
23 NOVEMBER 2023

Me Francine Messinne conseille et assiste la société biopharmaceutique Bioxodes dans le cadre d’une levée de fonds de 12 millions d’euros

Une de nos associées, Me Francine Messinne, a assisté Bioxodes, société biopharmaceutique spécialisée dans ...
READ MORE

Do you have a question or need advice?

Contact us!

Contact us

Sectors

  • Art, culture, heritage
  • Non-profit organisations
  • Sports associations and federations
  • Aviation
  • Banking-insurance-finance
  • Biotech
  • Consultancy
  • Water
  • Energy 
  • Education
  • Environment
  • Expats
  • Civil service
  • Hospitality industry 
  • Intermunicipal companies
  • Luxury goods
  • Media & Audiovisual
  • Public interest bodies
  • Public-private partnership (PPP)
  • Local authorities
  • Regulated professions and professional bodies
  • Public companies
  • Healthcare 
  • FPS
  • Start-ups and Scale-ups
  • Town planning
  • Art, culture, heritage
  • Non-profit organisations
  • Sports associations and federations
  • Aviation
  • Banking-insurance-finance
  • Biotech
  • Consultancy
  • Water
  • Energy 
  • Education
  • Environment
  • Expats
  • Civil service
  • Hospitality industry 
  • Intermunicipal companies
  • Luxury goods
  • Media & Audiovisual
  • Public interest bodies
  • Public-private partnership (PPP)
  • Local authorities
  • Regulated professions and professional bodies
  • Public companies
  • Healthcare 
  • FPS
  • Start-ups and Scale-ups
  • Town planning

Teams

  • All lawyers
  • Employment law
  • Company and association law
  • Economic and commercial law
  • Banking and financial law
  • Real estate law
  • Public and administrative law
  • Liability and insurance law
  • Health law, financial criminal law, disciplinary law
  • Support
  • All lawyers
  • Employment law
  • Company and association law
  • Economic and commercial law
  • Banking and financial law
  • Real estate law
  • Public and administrative law
  • Liability and insurance law
  • Health law, financial criminal law, disciplinary law
  • Support

Contact

Avenue Louise 250
1050 Brussels
Belgium

+32 (0)2 534 20 20

info@cew-law.be

Follow us

Linkedin-in
  • Anti-money laundering
  • Conditions of intervention
  • Transparency of fees and charges
  • Privacy Policy
  • Cookie policy (EU)
  • Anti-money laundering
  • Conditions of intervention
  • Transparency of fees and charges
  • Privacy Policy
  • Cookie policy (EU)

Developed by Le Sidecar Web

Managing cookie consent
To provide the best experiences, we use technologies such as cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behaviour or unique IDs on this site. Failure to consent or withdraw consent may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The storage or technical access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technical storage or access which is used exclusively for anonymous statistical purposes. In the absence of a subpoena, voluntary compliance by your internet service provider or additional third party records, the information stored or retrieved for this sole purpose generally cannot be used to identify you.
Marketing
The storage or technical access is necessary to create user profiles in order to send advertisements, or to track the user on a website or on several websites with similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}