Marc-David Weinberger
Partner
md.weinberger@cew-law.be
+32 (0)2 542 02 39
Bank- en financieel rechtVennootschaps- en verenigingsrechtEconomisch en handelsrecht
Bank- en financieel recht
,Economisch en handelsrecht
Op 5 mei 2022 heeft de Tweede Kamer de tekst aangenomen van een wetsvoorstel betreffende diverse bepalingen inzake bemiddeling in de financiële en verzekeringssector.
Met betrekking tot verzekerings(her)bemiddeling beoogt het wetsvoorstel de aansprakelijkheid van verzekerings- of herverzekeringsagenten en -makelaars die met subagenten werken, te versterken (hoofdstuk 2 van het wetsvoorstel).
Indien de voorgestelde wijzigingen van de Verzekeringswet van 4 april 2014 (hierna de
"Hoewel de bepalingen van de verzekeringswet beperkt lijken, is de reikwijdte ervan voor veel tussenpersonen belangrijk, mede gelet op de inhoud van de memorie van toelichting.
Met de invoeging van een 13° in artikel 266 van de verzekeringswet (artikel 5 van het wetsvoorstel) beoogt de wetgever de aansprakelijkheid van (her)verzekeringstussenpersonen voor de subagenten waarmee zij samenwerken te versterken door de verzekeringstussenpersoon onder wiens verantwoordelijkheid zij handelen, te verplichten toezicht te houden op de activiteiten van subagenten.
De memorie van toelichting vermeldt dat de FSMA kan optreden tegen de (hoofd)tussenpersoon bij herhaalde inbreuken op de verzekeringswet door een onderbemiddelaar. Ter herinnering: elke inbreuk op de verzekeringswet kan aanleiding geven tot een sanctie van de FSMA, die kan gaan tot de schrapping van de inschrijving van de tussenpersoon (artikel 311).
In de toekomst zullen subagenten moeten aangeven te allen tijde in welke hoedanigheid zij handelen in de omgang met klanten of prospects (en niet alleen aan het begin van de relatie), zieArtikel 9 van het wetsontwerp). Een schending van deze verplichting zal dus waarschijnlijk gevolgen hebben voor de hoofdtussenpersoon.
Subagenten tegen wie door de FSMA actie wordt ondernomen, zullen worden verplicht om te informeren zonder vertraging de hoofdtussenpersoon (artikel 13 van het wetsontwerp tot wijziging van artikel 311, § 5, van de verzekeringswet), maar dit neemt de burgerlijke aansprakelijkheid van de tussenpersoon niet weg.
Het valt te verwachten dat de FSMA, op grond van de nieuwe bevoegdheden die haar door het ontwerp worden toegekend, bij haar komende inspecties bijzondere aandacht zal besteden aan het toezicht op subagenten van tussenpersonen - en dus aan de invoering en implementatie van een degelijk intern controlesysteem aangepast aan hun structuur.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marc-David Weinberger (marc- david.weinberger@cew-law.be) en Antoine Mairesse (antoine.mairesse@cew-law.be), advocaten, CEW & Partner's.
Louizalaan 250
1050 Brussel
België
+32 (0)2 534 20 20
info@cew-law.be
Ontwikkeld door Le Sidecar Web