Ga naar de inhoud
  • Home
  • Teams
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
Menu
  • Home
  • Teams
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
  • Home
  • Team
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
Menu
  • Home
  • Team
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN

HR NEWS - Nieuws over arbeidsrecht

Nieuws
24 FEBRUARI 2023

Sociaal recht

DE FIETSVERGOEDING IS OP SCHEMA

1.Tot nu toe was de werkgever alleen verplicht bij te dragen in de vervoerskosten van zijn werknemer die met de fiets naar het werk reist, indien dit was bepaald in een sectorale of bedrijfs-CAO, in het arbeidsreglement of door het gebruik.

Anders was de werkgever niet verplicht dit soort vervoer te betalen.

Dit zal per 1 januari 2010 veranderen.er Dit zal het geval zijn vanaf mei 2023, aangezien werknemers in de particuliere sector die nog geen fietsvergoeding ontvingen, deze vanaf die datum zullen kunnen ontvangen.

De sociale partners willen namelijk het gebruik van duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets voor het woon-werkverkeer stimuleren.

Op 24 januari 2023 heeft de Nationale Arbeidsraad een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst nr. 164 aangenomen betreffende de tussenkomst van de werkgever voor de fietsverplaatsingen van de werknemer tussen woon- en werkplaats.

Met deze CAO wordt beoogd de voorwaarden voor toekenning, het bedrag en de modaliteiten van de tussenkomst van de werkgever te regelen voor de verplaatsingen die de werknemer per fiets maakt tussen zijn woning en zijn werkplek.

Zij is aanvullend en zal derhalve niet van toepassing zijn op sectoren en ondernemingen die een collectieve arbeidsovereenkomst hebben gesloten of sluiten die voorziet in de toekenning van een specifieke vergoeding voor verplaatsingen per fiets van en naar het werk.

 

2.CAO nr. 164 voorziet in een vergoeding voor werknemers die regelmatig van en naar het werk fietsen.

Onder "fiets" wordt verstaan een elektrisch aangedreven fiets, gemotoriseerde fiets of speed pedelec, zoals omschreven in het Algemeen Reglement Verkeerspolitie.

Dit betekent dat er regelmatig naar en van het werk gefietst moet worden en niet af en toe.

Een regelmatige reis is bijvoorbeeld een reis die ten minste eenmaal per week of tijdens de zomermaanden wordt gemaakt.

Indien de werknemer verschillende vervoermiddelen gebruikt, waaronder fietsen, kan hij van zijn werkgever voor elk vervoermiddel een vergoeding ontvangen, mits de verschillende vergoedingen betrekking hebben op verschillende delen van de woon-werkreis of op dezelfde reis (of hetzelfde gedeelte) die op verschillende tijdstippen van het jaar wordt gemaakt.

Hij heeft dus recht op de vergoeding voor het gedeelte van de reis dat hij per fiets aflegt of voor de periode van het jaar waarin hij de reis per fiets aflegt.

Anderzijds mag dezelfde afstand die op hetzelfde tijdstip is afgelegd, niet het voorwerp uitmaken van meer dan één vergoeding door de werkgever.

De werknemer kan geen twee verschillende vergoedingen voor dezelfde reis ontvangen.

Iemand met een voltijdse jaarkaart kan geen vergoeding krijgen voor het af en toe fietsen van huis naar het werk.

De werknemer moet de in zijn bedrijf beschikbare abonnementsformule kiezen die het meest geschikt is en het best beantwoordt aan zijn mobiliteitsbehoeften, rekening houdend met de frequentie van zijn woon-werkverkeer.

 

3.De vergoeding is beperkt tot een maximale afstand van 20 kilometer per enkele reis.

 

4.De basisvergoeding bedraagt 0,145 euro per afgelegde fietskilometer. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

Het bedrag van de fietsvergoeding mag het maximale belastingvrije bedrag niet overschrijden.

Voor het jaar 2023 bedraagt dit bedrag 0,27 euro per gefietste kilometer.

 

5.Om het bedrag van de werkgeversbijdrage te bepalen, moet de werknemer een verklaring op erewoord invullen en ondertekenen waarin hij of zij het aantal kilometers dat met de fiets is afgelegd tussen de woonplaats en het werk en het aantal betrokken dagen tijdens de maand aangeeft.

De werkgever bepaalt hoe vaak de werknemer deze verklaring op erewoord moet invullen en hoe hij de door de werknemer verstrekte informatie controleert.

De vergoeding wordt betaald op het tijdstip van de in de onderneming gebruikelijke betalingsperiode.

 

6.Volgens artikel 19, § 2 16° van het koninklijk besluit van 28 november 1969 is de fietsvergoeding niet onderworpen aan sociale bijdragen onder dezelfde voorwaarden als die welke zijn vastgesteld voor fiscale doeleinden.

De werkgeversbijdrage die wordt betaald aan personen die zich met de fiets naar het werk begeven is vrijgesteld van belasting, mits het bedrag overeenkomt met maximaal 0,27 euro per km, zonder enige andere beperking (CIR 92, art. 38, § 1erlid 1er, 14°, a).

De vrijstelling wordt verleend ongeacht of de betrokkene ervoor kiest de forfaitaire beroepskosten af te trekken of de werkelijke uitgaven in zijn belastingaangifte te verantwoorden.

 

7.Ten slotte zij eraan herinnerd dat de terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets een voordeel in natura vormt dat in beginsel belastbaar en onderworpen is aan socialezekerheidsbijdragen, indien de werknemer de fiets ook voor privédoeleinden kan gebruiken.

De terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets is een sociaal voordeel dat is vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen indien de werknemer deze gebruikt voor woon-werkverkeer en/of voor beroepsdoeleinden.

Deze vrijstelling geldt niet alleen voor het voordeel dat voortvloeit uit het gebruik van een bedrijfsfiets, maar ook voor de accessoires van de fiets (onderhoudskosten, garagekosten, enz.).

 

Geschreven door

Olivier Langlet

Partner
Linkedin-in
olivier.langlet@cew-law.be
+32 (0)2 542 02 44
Sociaal recht

Sophie Poncin

Partner
Linkedin-in
sophie.poncin@cew-law.be
+32 (0) 2 542 02 74
Sociaal recht

U zult ook willen

Nieuws
26 MEI 2023

Stedenbouw Brussel - Detailhandel in openbare ruimtes?

Het PRAS reserveert zones van openbaar belang of openbare dienst voor gebouwen of installaties die...
LEES VERDER
Inzichten
22 MEI 2023

Toespraak van Marc-David Weinberger op de conferentie "Anti-Money Laundering - Compliance" op 22 mei 2023

Marc-David Weinberger zal deelnemen aan de conferentie Anti-Money Laundering - Compliance, georganiseerd door...
LEES VERDER

Heeft u een vraag of advies nodig?

Neem contact met ons op!

Contacteer ons

Sectoren

  • Intergemeentelijke openbare diensten
  • Ziekenhuizen en medische laboratoria
  • Onroerend goed
  • Luchtvaart
  • Verzekering
  • Nieuwe technologieën
  • Intergemeentelijke openbare diensten
  • Ziekenhuizen en medische laboratoria
  • Onroerend goed
  • Luchtvaart
  • Verzekering
  • Nieuwe technologieën

Teams

  • Advocaten
  • Sociaal recht
  • Vennootschaps- en verenigingsrecht
  • Economisch en handelsrecht
  • Bank- en financieel recht
  • Vastgoedrecht
  • Publiek en administratief recht
  • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
  • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
  • Ondersteuning
  • Advocaten
  • Sociaal recht
  • Vennootschaps- en verenigingsrecht
  • Economisch en handelsrecht
  • Bank- en financieel recht
  • Vastgoedrecht
  • Publiek en administratief recht
  • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
  • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
  • Ondersteuning

Neem contact op met

Louizalaan 250
1050 Brussel
België

+32 (0)2 534 20 20

info@cew-law.be

Volg ons

Linkedin-in
  • Bestrijding van het witwassen van geld
  • Voorwaarden voor interventie
  • Transparantie van vergoedingen en kosten
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)
  • Bestrijding van het witwassen van geld
  • Voorwaarden voor interventie
  • Transparantie van vergoedingen en kosten
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)

Ontwikkeld door Le Sidecar Web

Beheer van cookietoestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De opslag of technische toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de uitvoering van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische werking van het systeem is geen voorwaarde voor het rechtmatige gebruik van het systeem door de abonnee of gebruiker.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. Technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Bij gebrek aan een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van derden, kan de informatie die voor dit enige doel wordt opgeslagen of opgehaald over het algemeen niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De opslag of technische toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker te volgen op een website of op verschillende websites met soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren bekijken
{title} {title} {title}