Ga naar de inhoud
  • Home
  • Teams
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
Menu
  • Home
  • Teams
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
  • Home
  • Team
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
Menu
  • Home
  • Team
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN

Omzetting van de DTI-richtlijn in België: wijziging van het wettelijk kader voor het prudentieel toezicht op beursvennootschappen en ondernemingen voor portefeuillebeheer en beleggingsadvies

Nieuws
18 JULI 2022

Bank- en financieel recht

,

Vennootschaps- en verenigingsrecht

,

Economisch en handelsrecht

  1. Op 23 juni 2022 heeft de Tweede Kamer de tekst van verschillende wetsvoorstellen aangenomen, waaronder die tot (gedeeltelijke) omzetting van Richtlijn (EU) 2019/2034 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende het prudentieel toezicht op beleggingsondernemingen (de zogenoemde "DTI-richtlijn").

Het doel van de DFI-richtlijn is in wezen in het prudentiële kader van de EU beter rekening te houden met de verschillen tussen de risico's die beleggingsondernemingen lopen en genereren in vergelijking met kredietinstellingen, en de toepassing van het prudentiële kader in de verschillende lidstaten te harmoniseren.

In België wordt het Europese begrip beleggingsonderneming, sinds de omzetting van Richtlijn 2014/65/EU van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten ("MiFID II"), opgesplitst in "makelaarskantoren" enerzijds en "ondernemingen voor portefeuillebeheer en beleggingsadvies" (hierna PMAC's) anderzijds, die hoofdzakelijk worden onderscheiden door de beleggingsdiensten die zij mogen verrichten en de toezichthoudende autoriteiten die belast zijn met het toezicht daarop (de NBB en de FSMA houden toezicht op de makelaarskantoren, terwijl alleen de FSMA toezicht houdt op de ICPMS).

  1. Het bedrijfseconomisch toezicht op beursvennootschappen en ICPMS is geregeld in afzonderlijke wetten, namelijk :
  • de wet van 24 april 2014 betreffende het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen en beursvennootschappen (hierna de "Bankwet" genoemd); en
  • de wet van 25 oktober 2016 betreffende de toegang tot de activiteit van het verrichten van beleggingsdiensten en het statuut van en het toezicht op ondernemingen voor portefeuillebeheer en beleggingsadvies. Deze laatste wet is echter van toepassing op alle beleggingsondernemingen, aangezien zij in titel 2 de toegang tot beleggingsactiviteiten en tot de activiteit van het verlenen van beleggingsdiensten regelt. De overige bepalingen zijn alleen van toepassing op de ICPMS.

De twee wetsontwerpen beogen in hoofdzaak de bepalingen die van toepassing zijn op beursvennootschappen uit de bankwet over te hevelen naar een nieuwe wet ad hoc betreffende het statuut van en de controle op effecteninstellingen en diverse bepalingen (Vgl. Doc. Parl.Kamer, 2021-2022, nr. 55-2763/001) en tot aanpassing van voornoemde wet van 25 oktober 2016 (Cf. Parl.Kamer, 2021-2022, nr. 55-2765/003).

In wezen is de aanneming van een nieuwe wet betreffende het statuut van en het toezicht op effectenondernemingen meer een kwestie van legalistische overwegingen, met name om te anticiperen op toekomstige wijzigingen van de DTI-richtlijn zelf; het wetsontwerp in zijn huidige vorm houdt geen substantiële hervorming van de bestaande regeling in.

  1. Enkele wijzigingen in het materiële recht zijn echter het vermelden waard:
  • In overeenstemming met de richtlijn introduceert het ontwerp een nieuwe indeling van effectenondernemingen, gebaseerd op de DTI-criteria, met verschillende niveaus van prudentiële vereisten. Makelaarskantoren zullen worden beschouwd als "klein", "groot" (of als behorend tot de restcategorie waarop een gemeenschappelijke reeks voorschriften van toepassing zal zijn);
  • de minimale aanvangskapitaalvereisten zijn herzien voor zowel makelaarskantoren als icebi's om te voldoen aan de doelstelling van het DTI van maximale harmonisatie. Het is nu vastgesteld op 750.000, 150.000 of 75.000 euro, afhankelijk van de aangeboden beleggingsdiensten;
  • ook het bestuur van makelaarskantoren en ICPF's wordt herzien, met name in die zin dat de oprichting van een directiecomité niet langer principieel zal worden opgelegd (maar eventueel wel door de NBB of de FSMA). Wel zullen zij binnen hun bestuursorgaan een risicocomité en een remuneratiecomité moeten oprichten. De NBB of de FSMA kunnen eventueel ook de oprichting van een auditcomité en/of een benoemingscomité opleggen.

Aangezien de termijn voor de omzetting van de DTI-richtlijn (die op 26 juni 2021 verstrijkt) al ruimschoots is verstreken, heeft de wetgever niet voorzien in een uitgestelde inwerkingtreding voor het overgrote deel van de bepalingen van de twee aangenomen ontwerpen (die dus na de gewone termijn in werking zullen treden).

Voor beursvennootschappen die voorheen waren vrijgesteld van de oprichting van gespecialiseerde comités binnen hun raad van bestuur, is echter een overgangsperiode van 18 maanden voorzien om hen in staat te stellen aan de nieuwe governance-eisen te voldoen.

Het is derhalve van belang de mate van naleving en de tijd die beschikbaar is voor naleving zodra de wetten zijn aangenomen, niet te onderschatten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marc-David Weinberger (marc-david.weinberger@cew-law.be) en Antoine Mairesse (antoine.mairesse@cew-law.be), advocaten, CEW & Partner's.

Geschreven door

Marc-David Weinberger

Partner
Linkedin-in
md.weinberger@cew-law.be
+32 (0)2 542 02 39
Bank- en financieel rechtVennootschaps- en verenigingsrechtEconomisch en handelsrecht

Antoine Mairesse

Associate
Linkedin-in
antoine.mairesse@cew-law.be
+32 (0) 2 542 02 77
Bank- en financieel rechtVennootschaps- en verenigingsrechtEconomisch en handelsrecht

U zult ook willen

Nieuws
26 MEI 2023

Stedenbouw Brussel - Detailhandel in openbare ruimtes?

Het PRAS reserveert zones van openbaar belang of openbare dienst voor gebouwen of installaties die...
LEES VERDER
Inzichten
22 MEI 2023

Toespraak van Marc-David Weinberger op de conferentie "Anti-Money Laundering - Compliance" op 22 mei 2023

Marc-David Weinberger zal deelnemen aan de conferentie Anti-Money Laundering - Compliance, georganiseerd door...
LEES VERDER

Heeft u een vraag of advies nodig?

Neem contact met ons op!

Contacteer ons

Sectoren

  • Intergemeentelijke openbare diensten
  • Ziekenhuizen en medische laboratoria
  • Onroerend goed
  • Luchtvaart
  • Verzekering
  • Nieuwe technologieën
  • Intergemeentelijke openbare diensten
  • Ziekenhuizen en medische laboratoria
  • Onroerend goed
  • Luchtvaart
  • Verzekering
  • Nieuwe technologieën

Teams

  • Advocaten
  • Sociaal recht
  • Vennootschaps- en verenigingsrecht
  • Economisch en handelsrecht
  • Bank- en financieel recht
  • Vastgoedrecht
  • Publiek en administratief recht
  • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
  • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
  • Ondersteuning
  • Advocaten
  • Sociaal recht
  • Vennootschaps- en verenigingsrecht
  • Economisch en handelsrecht
  • Bank- en financieel recht
  • Vastgoedrecht
  • Publiek en administratief recht
  • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
  • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
  • Ondersteuning

Neem contact op met

Louizalaan 250
1050 Brussel
België

+32 (0)2 534 20 20

info@cew-law.be

Volg ons

Linkedin-in
  • Bestrijding van het witwassen van geld
  • Voorwaarden voor interventie
  • Transparantie van vergoedingen en kosten
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)
  • Bestrijding van het witwassen van geld
  • Voorwaarden voor interventie
  • Transparantie van vergoedingen en kosten
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)

Ontwikkeld door Le Sidecar Web

Beheer van cookietoestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De opslag of technische toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de uitvoering van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische werking van het systeem is geen voorwaarde voor het rechtmatige gebruik van het systeem door de abonnee of gebruiker.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. Technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Bij gebrek aan een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van derden, kan de informatie die voor dit enige doel wordt opgeslagen of opgehaald over het algemeen niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De opslag of technische toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker te volgen op een website of op verschillende websites met soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren bekijken
{title} {title} {title}