Ga naar de inhoud
  • Home
  • Teams
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
Menu
  • Home
  • Teams
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
  • Home
  • Team
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN
Menu
  • Home
  • Team
    • Alle advocaten
    • Sociaal recht
    • Vennootschaps- en verenigingsrecht
    • Economisch en handelsrecht
    • Bank- en financieel recht
    • Vastgoedrecht
    • Publiek en administratief recht
    • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
    • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
    • Ondersteuning
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Neem contact op met
  • nl_NLNL
    • fr_FRFR
    • en_GBEN

Publicatie van gemeentelijke belastingverordeningen, verduidelijking door het Grondwettelijk Hof

Inzichten
26 JANUARI 2023

Publiek en administratief recht

Het decreet werd verwacht door praktijkmensen, gemeenten en belastingbetalers. Het ging om de grondwettigheid van het mechanisme dat door de Nieuwe Gemeentewet (WNW) en de CDLD wordt toegepast met betrekking tot de bekendmaking van de belastingverordening. Het werd uitgesproken op 15 december 2022 (nr. 16/2022).

De uitvoerbaarheid van een belastingverordening aan derden wordt in het Brusselse en het Waalse Gewest gewaarborgd door respectievelijk de artikelen 112 tot en met 114 WIB en L1133-1 en 2 WIB. De belastingverordening moet worden bekendgemaakt en deze bekendmaking moet worden ingeschreven in een speciaal daartoe bijgehouden register in de vormen die bij regeringsbesluit zijn vastgesteld.

De vormen van aantekening in het register zijn vastgelegd in een koninklijk besluit van 14 oktober 1991, dat voorschrijft dat de aantekening de dag na de publicatie wordt gemaakt, in de volgorde van de publicaties, gedateerd en ondertekend door de burgemeester en de gemeentesecretaris.

Het Grondwettelijk Hof herinnert aan het standpunt van het Hof van Cassatie, dat van oordeel is dat de enige toelaatbare bewijsmethode voor de bekendmaking van een gemeentelijke verordening of verordening de aantekening in het speciale register is. Ook wordt eraan herinnerd dat de aantekening in het register betrekking heeft op de bewijsregeling van de bekendmaking en niet op de nietigheid van de verordening. De wettelijke bepalingen kunnen volgens het Grondwettelijk Hof zo worden uitgelegd dat zij een vormvoorwaarde bevatten op straffe van niet-uitvoerbaarheid van de verordening.

Wat de aantekening in het register als enig toelaatbaar bewijs van de uitvoerbaarheid van een verordening betreft, herinnert het Hof eraan dat het gaat om de bescherming van de betrokkene, zodat de wetgever een unieke en exclusieve bewijsregeling heeft kunnen bedenken.

Het Hof voegt daaraan toe dat de federale of Waalse wetgever de wijze van bekendmaking heeft bepaald en de bewijsmethode heeft omschreven die bestaat in de aantekening in een register. Deze bewijsexclusiviteit die tot de niet-tegenwerpbaarheid en niet tot de nietigheid van de verordening leidt, kon aan de uitvoerende macht worden gedelegeerd wat de vorm van de aantekening betreft. De wettelijke bevoegdheid is dus grondwettelijk.

Het Hof beslist ook dat het ontbreken van de annotatie gevolgen heeft voor de uitvoerbaarheid van de verordening, zodat de vorm van de annotatie niet tot de wezenlijke bestanddelen van de belasting behoort en er geen sprake is van schending van het legaliteitsbeginsel.

Het Hof is van oordeel dat het bestaan van één enkel bewijsstelsel voor de bekendmaking op dezelfde wijze toelaatbaar is als voor verordeningen die in een publicatieblad moeten worden bekendgemaakt. Ook is het Hof van oordeel dat er geen onderscheid bestaat tussen de regeling inzake de uitvoerbaarheid van gemeentelijke verordeningen en die van provinciale verordeningen, die in het provinciaal blad moeten worden bekendgemaakt.

De les van het arrest is dus duidelijk. De wetgever kon kiezen voor één methode van bekendmaking van belastingverordeningen, het mechanisme van annotatie in een register kiezen en de uitvoerende macht macht machtigen om de methode van annotatie te bepalen. Deze wijze van bekendmaking heeft alleen gevolgen voor de uitvoerbaarheid van de belastingverordening en is niet in strijd met de Grondwet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jean LAURENT (jean.laurent@cew-law.be), advocaat, CEW & Partner's.

Geschreven door

Jean Laurent

Partner
Linkedin-in
jean.laurent@cew-law.be
+32 (0)2 542 02 49
Publiek en administratief recht

U zult ook willen

Nieuws
26 MEI 2023

Stedenbouw Brussel - Detailhandel in openbare ruimtes?

Het PRAS reserveert zones van openbaar belang of openbare dienst voor gebouwen of installaties die...
LEES VERDER
Inzichten
22 MEI 2023

Toespraak van Marc-David Weinberger op de conferentie "Anti-Money Laundering - Compliance" op 22 mei 2023

Marc-David Weinberger zal deelnemen aan de conferentie Anti-Money Laundering - Compliance, georganiseerd door...
LEES VERDER

Heeft u een vraag of advies nodig?

Neem contact met ons op!

Contacteer ons

Sectoren

  • Intergemeentelijke openbare diensten
  • Ziekenhuizen en medische laboratoria
  • Onroerend goed
  • Luchtvaart
  • Verzekering
  • Nieuwe technologieën
  • Intergemeentelijke openbare diensten
  • Ziekenhuizen en medische laboratoria
  • Onroerend goed
  • Luchtvaart
  • Verzekering
  • Nieuwe technologieën

Teams

  • Advocaten
  • Sociaal recht
  • Vennootschaps- en verenigingsrecht
  • Economisch en handelsrecht
  • Bank- en financieel recht
  • Vastgoedrecht
  • Publiek en administratief recht
  • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
  • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
  • Ondersteuning
  • Advocaten
  • Sociaal recht
  • Vennootschaps- en verenigingsrecht
  • Economisch en handelsrecht
  • Bank- en financieel recht
  • Vastgoedrecht
  • Publiek en administratief recht
  • Aansprakelijkheid en verzekeringsrecht
  • Gezondheidsrecht, financieel strafrecht, tuchtrecht
  • Ondersteuning

Neem contact op met

Louizalaan 250
1050 Brussel
België

+32 (0)2 534 20 20

info@cew-law.be

Volg ons

Linkedin-in
  • Bestrijding van het witwassen van geld
  • Voorwaarden voor interventie
  • Transparantie van vergoedingen en kosten
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)
  • Bestrijding van het witwassen van geld
  • Voorwaarden voor interventie
  • Transparantie van vergoedingen en kosten
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)

Ontwikkeld door Le Sidecar Web

Beheer van cookietoestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De opslag of technische toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke, uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker gevraagde dienst mogelijk te maken, of met als enig doel de uitvoering van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische werking van het systeem is geen voorwaarde voor het rechtmatige gebruik van het systeem door de abonnee of gebruiker.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. Technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Bij gebrek aan een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van derden, kan de informatie die voor dit enige doel wordt opgeslagen of opgehaald over het algemeen niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De opslag of technische toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker te volgen op een website of op verschillende websites met soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren bekijken
{title} {title} {title}